· 

DNEVNIK Z ITALIJE - prvi dio




 

Ovo je je prvi dio dnevnika kojeg je Rajka Poljak napisala krajem rujna i početkom 2013. a isti se bazira na iskustvima koje je autorica skupljala za vrijeme realizacije 8. SPIRALNOG KANALA u blizini Assisija, Italija. Mali dio uvoda u ovo štivo je bilo premijerno predstavljeno zagrebačkoj publici u okviru I. gornjogradskog književnog festivala čitano od same autorice 12. listopada u svratištu "Cinkuš", Mletačka 9. Tamo pročitan tekst je objavljen i u Zborniku festivala - ISSN 1849-1413. O Rajkinom nastupu u Zagrebu izvještavalo se u obadva dnevna lista u Liechtensteinu kao i u "Večernjaku".   

Probudila sam se ustreptala od sreće. Misli su mi se vratile na sinoćnju večer uz svijeće. Oh kako je divno bilo. tako strasno, tako nježno nikad me nitko prije nije obljubio. A danas? Danas je divan dan. putujemo zajedno u Italiju. Osjećam, biti će to još jedno romantično, medenom mjesecu slično putovanje. Oh, kako sam sretna. Oh, pa što je to? Dragi, ti si već budan? Kavicu si mi skuhao, joj, micek moj, kak si mi pažljiv. Pa buš me preveč razmazil. A kaj je toooo? Uffff, zar opeeet? Pa kad bumo konačno krenuli? Moram još kosicu oprat, nogice obrijat, pazuhice isto…. jooj, ah, ah, ah mmm. Figu frišku! Moglo je biti tak, ali ni, uopće ni bilo tak. Bilo je ovak:


 

P o n e d e l e k

 

Vjutro dišeče gda bregi su spali, mi sme se vustali... Vladek lehke, ja teške. Vu strahu od negve vike sem brže bolše napuol jogu naredila, a poklem vu autu odmeditierala. Sme se otputili vu zemlu belu belissimu, vu Italiju. Šteru sem do zdej poznala same po duhe, bi se po domači rekle smerdlivuoče. Nekak se naviek potrefile da sem čez tu škornju slične zemle putuvala po noči. Sem vidla nie nič, same sem tuj i tam občutela vu nosnicah gerdu duhu. Su mi pometnejši od mene poviedali da je to zate kaj je tuj smeštena industrija, kemijskih preparatov, i drugih opijatov. Sramota za povedati, ali to je se kaj sem do zde imela za povedati o Italije: Škorenj pri verhu bi se rekle na severu zemle – smerdi.

 

Pred puta je Vladek naviek nervozen, pak sem gazeči po jajci kak po minah, na brzaka poterpala se kaj trieba još več kaj ne trieba vu auteka i sme za čas napustili poznati Šaanerski trokut. Tak ja zovem te komadiček zemle na šteroj stanujemo. Šaan se zove gradić, a trokut vu šterem sme mi nastajneni je trokut jer ga okružujejo vulice z tri strani, i po sake po celi dan brenčiju auti da moram pri vlastitem domu štupljine za vuha nositi. Nu, fala bogeku, arivederči Šaaan bonđorno Italija.

 

Kak je ponedelek othajal mi sme se glibše i glibše zahajali spram sredine škornja. Poklem Milana je put duge vodil spram Bolonje, a ondak naposletku se pojavil napis Roma. Mam sem se zmisljila da si puti vodiju v Rim. Makar je naš cilj bil Asisi. Do Asisia sme sejene trebali cestu – za Rim. Tak nas je vputil Gugl. Nu, Vladek tak nie misljil. Gljih poklem pervoga putokaza za Rim, on je, kak se šika fuljal cestu, a nie baš bila vuska. Pak je ponuorel. Sfundal Bogeka presvietluga, a ja sem mam za negov oprost grijehov, zmoljila tri Zdravomarije i jenuga Očenaša. Tuo je pomogle.  Najemput se cesta otprla, a mi sme se našli pak na pravem putu – za Rim. Tak sem se zbilam na licu mesta uverila da si puti vodiju v Rim. Makar sme mi putuvali vu Asisi, pak još male dalše do Svete Marije od Linjana, bi po talijanštini povedali Santa Marija del Lignano.

 

Poklem pervuga skretanja na krivuga puta, a da nej morala preveč Zdravomarij moliti, sem nagovorila Vladeka da zašteka Navigatorjicu. Je sem se i berže pokajala, jer tuj su zde počele zapraf naše muke. Navigatorjica ti nemu na visokem nemačkem liepe jasne veli: Achtung, im hundert Meter rechts abbiegen, bi rekli, pazi, poklem 100 metri skreni desne... ali ne ne, moj ti Vladek njoj veli: muči ti bedača jena bapska, nič ti ne znaš, pak kak pravi horvacki pometni muž napravi po svojem. Ne bu mene vraža baba zapoviedala. Tak se furt z nju svadil dek ju nie pred sami vulazek vu Asisi konačne ušutkal. Zde sem mu ja muorala glumiti Navigatorjicu, spram guglovem naviganju. Lepe mi je se sprintal i sljikice sem mogla videti gda kam skrenuti trieba. Nu, preveč sem lukala se druge zanimlivejše stvari pak su mi znaki kre puta saki put – zbegli. Z tešku muku sme sejene, čez jene 8 vur putovajna zagledali liepi, bieli od samuga kamena sklesani grad na male vekšemu briegu. Tuo ti je bogek moj dragi sam duom svetuga Franceka Asiškuga.

 

Kulike znam je živel skrajem dvanajstuga i s početkem trinajstuga mračnuga vieka. Bil je frater šteri se odrekel ovozemalskuga bogactva i se zarekel da bu po siromaški živel. Tak je i napravil. Pomagal je siem, bilkam, živine a i sirotu na svoju sramotu. Velim sramotu, jerbo je bil tak darežliv da je jene babe i zajdnu rubaču sebe dal gdaj druguga ničesa ne imel. Kmičnu cirkvu toga doba i nejne glavešine je fejst kritizieral. Bil je utemelitel Franjevcof  a bormeš je kumuval da se osnuje i red Klarisa. Če sem gljih nije lizač oltarof, te mi s dopada. Je se vidi, bil i za jednaka prava muških i žejnskih. Kak se gedek on boril za siromaške i pomagal jim naviek, sejene mi se čini da se negva borba baš čudne zaveršila. Mam poklem negve smerti su ga preglasili za sveca. Glih onie isti štere ja za života največma kritizieral. Mene se vidi da su oni negvuga poštenuga nauka skoristili za svoju pruomociju. Morti tuj ležiju i pervi koreni denešnjih poljitičkih kampanj, gduo bi ga znal. Cirkva je naviek znala napeljati vodu na svuoj žervenj.

 

Nu da se vernem na naše stranputice. Kak sem več napomenula, Asisi sme vidli z daljine kak se blešči i špinči svojih belem hižam, aj sme nikak nie mogli pogoditi puta do njegvih svetih vulic. Piči Vladek dalše po avtoputu, Asisi ostaje se menši i menši za nami, mene se več gerde pripušile, rit me zabolela, a Vladek  se spomine z bogekom na ne baš najlepši način. Pak sem se po trejti put uverila da si puti vodiju vu Rim, jer bez obzira kaj smo trebali vu Asisija Vladek je več dvajst kilometri vozil po ceste za Rim. Stigli mi več do Figlia. Vidla sem da je vrak odnesel šalu, pak sem znuovič zmoljila tri Zdravomarije. Viš ti vrapca – to zbiljam deluje, nis još trejtu doveršila, a več sme našli pravega puta. Sunčece presvietle je bile na zahodu gdaj sme se konačne domogli pervih vulic tog Asisia. Bormeš muoram neke priznati, makar sem prešla svieta od Mača do Lihtenštajna i nazaj, zastal mi je dieh vu gerlu a po kičme su mi začeli prehajati gezmieci. Kak sem godek od putovajna i tulikih Zdravomarij trudna bila, najempudek me obuzel takev mir i dobruota, bi se čak mogle reči lepota vanzemalska da sem i čube pozabila od čuda – zaprieti. Ta se lepota ne da opisati. a bormeč  ni tuo neke kaj se vu zraku čuti. Tuo čovek muora doživeti. Vladeku su predelali umetnički instinkti pak je šklocal kak nor. Već se skerem i kmica počela lepiti po krovi, a mi sme još nie našli našega cila. Nekak sme se ipak prestrojili, morti je i na Vladeka Francekov mir prešel pak sme bez velike muke i jada našli vrata... z Asisia i po slabe zasfaltierane cestice začeli zahajati vu gustu hustu. Poklem pervih 5-6 kilometrov sem se počela osečati kak Marica z one pripovetke o Iveku i Mareku. Sem štela silu da Vladek halta da male kamienja naberjem. Cesta – sama jama, okoli fusta. Tegda negda zagledam z ruku napisanuga putokaza za našu Hižu. Kmica se spušča, asfalta je ga nie, cesta se stisnula, pod gumah škriple pravi talijanski šoder. Jezušekmarija, za petranbožji, kam ideme i da bume došli, če bume došli? Gezmieci po kuože su pak počeli hoditi, ali ovie put čist od nekakove jeze. Kak se mi naviek zgubime, da se v napoznate otputime, več sem nas vidla kak celu noč iščemo našu Hižu. Vu tem toga mi se pred očmi pokazala tak veljika spirala lijepe zmotana v prafcu kak se šika, bi rekli ciegera na vure, da sem se mam zmisljla da sme mi vu Misije skapanja pozitivne spirale. Strah je zginul. Za čas, za pervim vuglecem je osvanul pienj na šterem je liepe, makar slabe vidlive pisale: Artestudio Ginestrelle. Juhu, juhu i mesec je več posvetlil puta. Na levoj strane se špinči tienki visuoki čempres, na desne pak dve fajn žejnske – naše domačice. Po boje lica i obešenih vusnih se mogle zaklučiti da su se i nih dve fejst brigale em bume našli puta čez tu černu hustu do nihove Hiže. S čiem su nas zagledale, vusnice su se rezvliekle do vuh, a onda se začule: Welcome, Bienvenuti, Welcome. I otperta vrata liepe jednostavne hiže su nam poželela bienvenuti

 

Na stuolu velikem, starinskem, kupice z vinem domačem, kak kerv gustem i čerljenem, sira domačuga i kruheka s pod peke. Bogmeč se mam i spripoviedala štorija o susedovom pesu kaj nim je tartufe prenašel, pak sim pak tam, pak dajte najte, za čas je na stuolu bil i pun tenier kruha zapečenuga z masljinovim oljejičem i tarutufem po nem poribanem. Navaljil Vladek kak da nič 3 dena nie jel. Mene je mam prisele, sem se zmisljila kaj se o tartufem i niehove muoči po Istre pripovieda. Poklem sem se hverila da su i te priče niesu zmišlene. Naše su nas domačice Marina – ščer i Adria – mama, baš liepe pogostile, praf po talijanski, bi se rekle: mia casa – dia casa, moj duom – tvoj duom. Povedale su nam v kratke gduo još z nami v Hiže obitava i poželele nam ugodnuga boravka. Marina parla engleščinu i talijanščinu, mama Adrija talijanščinu i z rukami. Dobre je, se razmeme. Vu tem tega, naišel je i pervi stanar Hiže pisec Finec, z imenom Tomy. Veljiki kak dif, mučljiv kak dif i srameči kak dif. Poklem sme na putu do naše sobe skrenuli vu malu kuinicu i tak upoznali ostatek družine, ki je bila pri večeri. Stisnuli su se okuoli stuola 3 žejnske i još jen veliki muški. Barbara z mužem Markecem z Australije, Ann odnekudek z severa Kanade i deklička z dugemi lasmi i iste takvem nogami po imenu Monika, iste z te Kanade.

 

Naša nas je sobica dočakala lepa, bela, vrejena na puol starinski, na puol umetnički. Se mam vidle da je ovde se prilagojeno umetnikem i oniem šteri se tak osečaju.

 

Kaj se mene na pervu, osobite doteknule je bile da ovde živiju s poštovajnem spram prirode. Gdaj sme još vu kuini bili, mi se pripetile pušiti, a kak je vu Hiže kajenje prepovedane sem prešla na dvorišče. Gdaj sem se štela vrnuti v hižu sem se nie usudila. Pred vratah, čist gere pri svetlu zunzal je fejst veljiki šeršen. Ma nije bil fejst veljiki, bil je kak kanader. Mam mi se stisnul zadnji diel debeluga črieva. Nes se usudila dojti do vrat, a kamoli jih otprijeti. Pak sem si skadila još jenu, za kuražu – nie pomogla, pak još jenu, nič ni ta nie deluvala. Kuraže nigder. Uonda me potirale tam kam i sveci peške ideju, pak sem juknula čez vrata kak da me si vragi tiraju. A te norec ober vletel je za menu bez posebnuga odobrejna i poziva. Ravne Marine puoljek glave na svetle. Marina nie niti okem trepnula. Ti bogeka kušnem vu petu, kak je tuo moguče, aj ga nije vidla tuljikoga il se diela da ga ne vidi. Ja sem same oči izbečila i čakala na koga bu se perve obrušil. Čakala sem zate kaj sem zadervenela od straha, a ne zate kaj sem čakati štiela. Ondak sem pri drugemu svetlu zagledala još jenuga takvuga kanadera. Po pleča mi se cedil merzli znoj, misljim i da sem prebledela kak melja, a more biti da su mi zubi cvokotalji. Jer se Marina konačne osetila dužna objasniti prisustve ova dva nepozvana i z ničesem najavlena guosta. Mirnim glasem kak špricer i bez prenemaganja je rekla da oni tuj i tam tak doletiju na svetle pak se male poigraju, pozunzaju i unda odletiju za svojim poslem, če im nigdo ne smeta. Nis več imela veselja čakati da proverim aj jim morti ja smetam, neg sem junački požurila po štenga vu našu sobu. Tam sem za saki slučaj spregledala postelju, lomar i još par luknji, pa kak nis ni jenuga kanadera našla sem mogla prestati stiskati kraj debeluga čreva. Još se zmisljim kak im je Vladek probal na meksičke engleščine objasniti da su te dva pod dieku bad guys.

 

Sejene, pre neg smo se vu postelju hitili, zalepila sem oba oka plava i gliboka na nebe znad nas. Čudaj zvezda je tak bljizu trepetale i svetlele kak da sem vu Betlehemu a ne v blizine Asisia. Mi se vidi da sem i onu celu Mlečnu stezu mogla konačne dobre spregledati. Kaj je još bile jake čudne, je bile da se nič pod kapu nebesku nie mogle čujti same ščurice kak ščuraju, kak da sme v raju. Složilji su takev orkester kak da jim sam gospon pokojni Karajan dirigiera. To je bile zajdne kaj sem pred spajne još čula. Jezušek, morti lažem, misljim da sem zajdne čula Vladekove herkanje, se ne zmisljim več, znam da sem zaspala kak beba.

 

Nastavlja se OVDJE!




Kommentar schreiben

Kommentare: 0